TY - JOUR ID - 42274 TI - بررسی برخی خصوصیات مکانیکی خاک معادن مختلف برای استفاده در روسازی جاده‌های جنگلی JO - مجله جنگل ایران JA - IJF LA - fa SN - 2008-6113 AU - هاشمی, مهسا AU - نیکوی, مهرداد AU - نقدی, رامین AD - دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی جنگل، دانشکدة منابع طبیعی، دانشگاه گیلان AD - استادیار گروه جنگلداری، دانشکدة منابع طبیعی، دانشگاه گیلان AD - دانشیار گروه جنگلداری، دانشکدة منابع طبیعی، دانشگاه گیلان Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 8 IS - 3 SP - 351 EP - 364 KW - جاده‌های جنگلی KW - روسازی KW - شکستگی KW - طبقه‌بندی خاک KW - یونیفاید DO - N2 - استفاده از مصالح ساختمانی مناسب برای روسازی جاده‌های جنگلی تأثیر بسیار مهمی در کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری آنها دارد. با توجه به اهمیت معادن در تأمین این مصالح ساختمانی، آگاهی از خصوصیات مکانیکی آنها، بسیار مهم است. به همین منظور خصوصیات مکانیکی مخلوط چهار معدن مورد استفاده برای روسازی جاده‌های جنگلی در مناطق جنگلی در سری یک ناو حوزة هفت جنگل‌های شمال ایران بررسی شد. دانه‌بندی، درصد شکستگی، خصوصیات خمیری، سختی و تمیزی مخلوط‌ها بررسی شد. دانه‌بندی مخلوط معادن به روش الک خشک و طبقه‌بندی خاک‌ها به روش یونیفاید انجام گرفت. میانگین مقادیر هر یک از متغیرهای بررسی‌شده با مقادیر استاندارد مقایسه شد. نتایج نهایی نشان داد که خاک معادن شمارۀ 1،3 و 4 شن با دانه‌بندی بد (GP)، و خاک معدن 2، ماسۀ خوب دانه‌بندی‌شده (SW) است. بهترین ضریب یکنواختی و خمیدگی در بین مخلوط مصالح معادن متعلق به معدن 2 به‌ترتیب با مقادیر 5/22 و 44/4 بود. درصد شکستگی معادن چهارگانه به‌ترتیب 7/71، 4/72، 8/74 و 6/72 بود که با استاندارد مطابقت داشت. مقادیر ضریب سایش برای معادن یک تا چهار به‌ترتیب برابر با 55/38، 20/42، 47/39 و 87/43 و مطابق با استاندارد بود. میانگین ارزش هم‌ارز ماسه چهار معدن هم از 5/0 بیشتر بود. بنابراین خاک معادن 2 برای استفاده در روسازی جاده برتری بیشتر دارد و خاک سایر معادن را باید به روش تصحیح دانه‌بندی تقویت کرد تا در روسازی جاده استفاده شود. UR - https://www.ijf-isaforestry.ir/article_42274.html L1 - https://www.ijf-isaforestry.ir/article_42274_2f41ddf37f46f6253e2266d3822a154d.pdf ER -