%0 Journal Article %T برنامه‌ریزی شبکۀ جادۀ جنگلی با در نظر گرفتن هزینه‌های جاده‌سازی و بهره‌برداری (مطالعۀ موردی: بخش گرازبن) %J مجله جنگل ایران %I انجمن علمی جنگلبانی ایران %Z 2008-6113 %D 2011 %\ 07/01/2011 %V 3 %N 2 %P 99-107 %! برنامه‌ریزی شبکۀ جادۀ جنگلی با در نظر گرفتن هزینه‌های جاده‌سازی و بهره‌برداری (مطالعۀ موردی: بخش گرازبن) %K شبکۀ جادۀ جنگلی %K بهینه¬سازی %K NETWORK 2000 %K هزینه‌های ثابت %K هزینه‌های متغیر %R %X جنگل‌های خزری تنها منبع تولید چوب در ایران هستند. معمول‌ترین روش چوبکشی و خروج نیز چوبکشی زمینی با استفاده از اسکیدرهاست. به‌دلیل کافی نبودن تراکم جاده‌های جنگلی، قسمت‌های زیادی از این جنگل‌ها دور از دسترس هستند. بنابراین به‌منظور تسهیل عملیات بهره‌برداری، افزایش تراکم جاده‌های جنگلی به‌عنوان یک راه‌حل مطرح است. هدف از این مطالعه، تلفیق هزینه‌های بهره‌برداری (منتج از مطالعۀ زمانی) و جاده‌سازی با استفاده از نرم‌افزار NETWORK 2000 و تصمیم‌گیری در مورد گسترش شبکۀ جادۀ بخش گرازبن از جنگل خیرود بود. در این تحقیق از مطالعۀ زمانی پیوسته بر اساس داده‌های واقعی چوبکشی استفاده شد. مدل رگرسیونی به‌دست آمده تابع عامل فاصلۀ چوبکشی است. نتایج نشان داد که حداقل هزینۀ جاده‌سازی و چوبکشی در حالتی امکان‌پذیر است که تمامی جاده‌های پیشنهادی ساخته شوند. %U https://www.ijf-isaforestry.ir/article_4645_4da2829ce6be82839480d35054231cf5.pdf