TY - JOUR ID - 47045 TI - ارزیابی ویژگی‌های مکانیکی و مقاومت مخلوط رودخانه‌ای و معدن برای روسازی و شن‌ریزی مجدد جاده‌های جنگلی JO - مجله جنگل ایران JA - IJF LA - fa SN - 2008-6113 AU - عبدی, احسان AU - موسوی, فاطمه AD - دانشیار گروه جنگلداری، دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران AD - گروه جنگلداری، دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 9 IS - 1 SP - 15 EP - 27 KW - آزمایش سایش لس‌آنجلس KW - تراکم KW - درصد شکستگی KW - مخلوط رویه KW - CBR DO - N2 - به‌طور معمول به‌دلیل محدودیت‌های بودجه و مصالح مورد نیاز برای روسازی یا شن‌ریزی مجدد از مصالح موجود در رودخانه‌های محلی یا معدن برای عملیات روسازی و تعمیر استفاده می‌شود. قبل از استفاده از این مصالح، آزمایش‌های مکانیک خاک به‌منظور تعیین قابلیت‌های فنی این مصالح برای روسازی ضروری است، اما متأسفانه در طرح‌های جنگلداری ایران، به‌طور معمول مطالعات مکانیک خاک انجام نمی‌شود، که سبب ظهور نشانه‌های تخریب روسازی می‌شود. به همین منظور در این مطالعه، بر روی دو نوع مخلوط شنی رودخانه‌ای و معدن تهیه‌شده از جنگل خیرود، آزمایش‌های مختلف مکانیک خاک انجام گرفت و نتایج با استانداردها مقایسه شد. نتایج این مطالعه نشان‌ داد که از لحاظ دانه‌بندی، مخلوط رودخانه‌ای در قسمت‌های بیشتری از منحنی دانه‌بندی به استانداردهای موجود نزدیک‌تر است. مخلوط معدن، ریزدانة بیشتری از استاندارد و مخلوط رودخانه‌ای ریزدانة کمتری از استاندارد داشتند. نتایج آزمایش لس‌آنجلس برای مصالح رودخانه‌ای و معدن به‌ترتیب 09/23 و 38/29 درصد و میزان شکستگی برای مصالح رودخانه‌ای و معدن به‌ترتیب 26/63 و 73/94 به‌دست آمد که با استانداردها مطابقت داشت. نتایج آزمایش تراکم برای هر دو نمونه نسبت به استانداردهای موجود مطابقت نداشت و نتایج آزمایش CBR برای مخلوط رودخانه‌ای و معدن به‌ترتیب برابر 21/13 و 79/11 شد که حاکی از توان ضعیف هر دو نوع مخلوط از نظر ترافیک‌پذیری است. با توجه به بودجه در دسترس می‌توان با اقداماتی از قبیل اصلاح دانه‌بندی یا تثبیت، معایب مخلوط را رفع کرد و در صورت اصلاح نکردن، باید منتظر تبعات و خسارت به جاده بود. UR - https://www.ijf-isaforestry.ir/article_47045.html L1 - https://www.ijf-isaforestry.ir/article_47045_59648b47aabba9bae442b5935f857e5a.pdf ER -